Geschiedenis

Het uit 1934 stammende model was een van de eerste voorwiel aangedreven (Traction Avant) auto’s. Het is een type “BN 11” (Berline Normale), heeft een 1900cc motor  4 cilinder78x100, 6 volt elektrische installatie.  Versnellingsbak met 3 versnellingen vooruit, waarvan 2 gesynchroniseerd. Vermogen: belastbaar 11 PK; werkelijk 56 PK bij 3800 toeren/minuut. Topsnelheid is 110 km/uur en verbruik van 1:8.

Hij staat al vanaf 1953 op origineel Nederlands kenteken.

De auto die eigenlijk niet kon

De eerste Traction Avant viel vooral op door wat hij niet had.

Om te beginnen – en daar dankt hij dan ook zijn naam aan – géén achterwielaandrijving,  maar een voor die tijd onmogelijk gehouden voorwielaandrijving.  Hij had géén chassis, maar een stalen zelfdragende carrosserie – iets wat op dat moment voor een serie wagen ook onbekend was.

Overigens door zijn lage zwaartepunt en de “trekkende wielen” kon hij nog iets niet: uit de bocht vliegen.  Er ging zelfs het verhaal dat als je een traction in de bocht op zijn kant kreeg, de fabriek je onmiddellijk van een nieuw exemplaar voorzag.

De Citroën Traction Avant was een zeer innovatieve auto die vanaf 1934 door Citroën werd geproduceerd naar een ontwerp van André Lefèbvre. Het uiterlijk werd ontworpen door Flaminio Bertoni.  Beiden zouden ook verantwoordelijk worden voor de HY bestelwagen, de 2CV en de DS.

De Traction Avant was bedoeld voor het brede publiek. Naast het standaard vierdeurs (‘Légère’) koetswerk verschenen al spoedig modelvarianten als de bredere en grotere vierdeurs ‘Normale’, de ‘Roadster’, de ‘Faux Cabriolet’ (coupé) en de langere ‘Familiale’ met zes zijruiten en klapstoeltjes (‘strapontins’) tussen de voorstoelen en de achterbank.  Als varianten van de Familiale waren een ‘Commerciale’ met grote achterklep en een ‘Limousine’ zonder klapstoeltjes beschikbaar.

De auto was beschikbaar in varianten van 7 cv (32 en 36 pk), 11 cv (46, 56 en 60 pk) en 15 cv (77 pk). Enkele prototypen met een 22 cv (100 pk) V8-motor werden op de Parijse Autosalon in oktober 1934 tentoongesteld. Citroën heeft een tiental van deze bijzondere auto’s vervaardigd. De 22 is evenwel nooit in productie genomen en op last van Michelin, dat in 1935 het failliet verklaarde Citroën had overgenomen, zijn de prototypen weer omgebouwd tot het model 11. Het verhaal wil dat enkele exemplaren van de 22 toch aan klanten zijn geleverd.

De Traction Avant is van 1934 tot 1957 gemaakt. Het einde van de Traction Avant kwam inzicht en op 25 juli 1957 ging de laatste Traction Avant in Parijs de fabriek uit. In totaal werden in ruim 20 jaar ongeveer 750.000 Traction Avants gebouwd en werden er meer dan 13.000 exemplaren naar Nederland geëxporteerd. Naar schatting rijden er in Nederland nog een kleine 2000 stuks rond.